Frequently Asked Questions
De gemeente Arnhem was zo
vriendelijk om onderstaande lijst met FAQ (veel gevraagde vragen) te
beantwoorden (juni 2005).
Wie moet je aanspreken:
- Welke vragen horen thuis bij de consulent van SagEnn?
Primair kun je terecht bij Sagenn voor alle vragen die
gericht zijn op het vinden van werk en het uitvoeren van het traject waarlangs
dit vinden van werk plaatsvindt.
Omdat randvoorwaarden als schulden,
betaling uitkering, kinderopvang een relatie hebben met het kunnen werken,
ondersteunt Sagenn waar mogelijk in bemiddeling en het contact maken met
relevante instellingen om zaken te regelen.
- Bij SagEnn zijn veel medewerkers weggegaan. Stel je consulent gaat weg. Op
welke termijn krijg je dan een ander en wie regelt dat? Wie is zolang je
aanspreekpunt?
Beleid is dat je binnen 2 weken na
vertrek te horen krijgt wie je nieuwe consulent is. Dit wordt aangegeven door
je nieuwe consulent en geregeld door de unitmanager. Tussentijds kun je te
allen tijden andere consulenten (via spreekuur) en de unitmanager aanspreken.
- Welke vragen moeten naar de casemanager van de Dienst
Inwonerszaken?
De dienst Inwonerszaken (IZ)
behandelt alles wat betrekking heeft op het inkomen (de uitkering); de
toeslagen (huur, zorg e.d.); over water, licht e.d.; over veranderingen in de
relatie (gaan samenwonen e.d.), alles wat met het algemeen welzijn te maken
heeft. Daarnaast volgt de casemanager van IZ de voortgang in het traject:
loopt het? is er voldoende aandacht voor de klant? komt iedereen de afspraken
na? levert het voldoende op?
Sancties:
- Voor welke 'overtredingen' kun je een strafkorting krijgen?
- Wat is de maximale strafkorting die je opgelegd kunt krijgen?
- Kun je een strafkorting opgelegd krijgen die elke maand herhaald wordt, zo
ja, wat moet je dan misdaan hebben? Is daar een protocol voor? Krijg je
automatisch een schriftelijke aankondiging van zo'n maatregel?
Bovenstaande drie punten worden gezamenlijk beantwoord.
In
het kader van de uitvoering van de WWB in Arnhem wordt niet gesproken over
strafkortingen maar over maatregelen. Een maatregel is een tijdelijke
gedeeltelijke weigering van de bijstand in verband met maatregelwaardig
gedrag. Hiervan is sprake bij schending van aan de bijstand verbonden
verplichtingen. Het maatregelbeleid is met andere woorden gekoppeld aan het
verplichtingenbeleid. Bestaat de verplichting niet, dan kan ook van een
maatregel geen sprake zijn. Dit is alleen anders indien het gedrag van
betrokkene - ondanks dat er niet van een duidelijke verplichting sprake is -
dusdanig is dat moet worden gesproken van ofwel een tekortschietend besef van
verantwoordelijkheid, ofwel een ernstige misdraging.
Voor de bepaling van
de duur en hoogte van de maatregel is de in eerste plaats de aard van de
verplichting die geschonden is van belang. Daarnaast dient de maatregel te
worden afgestemd op de ernst van de gedraging, de mate waarin de gedraging
betrokkene valt te verwijten en de omstandigheden waarin hij verkeert. Dit kan
betekenen dat een standaard maatregel wordt verlaagd of verhoogd. Een
maatregel kan voor onbepaalde duur worden opgelegd. Dit is het geval wanneer
de maatregelwaardige gedraging voortduurt en kan worden hersteld door
betrokkene. Hersteld betrokkene vervolgens zijn gedrag dan kan de maatregel
worden beëindigd. Wanneer betrokkene binnen twaalf maanden nadat een maatregel
is opgelegd zich weer schuldig maakt aan maatregelwaardig gedrag van gelijke
of zwaardere orde wordt gesproken van recidive. In dat geval wordt de duur van
maatregel standaard met een maand verlengd.
Omdat een maatregel een
sanctiemiddel is waarvan de hoogte in aanmerkelijke mate afhankelijk is van de
individuele omstandigheden, is zorgvuldigheid vereist. Dit houdt in dat de
bijstandsgerechtigde voordat het besluit wordt genomen gehoord moet worden
inzake het waarom van zijn maatregelwaardig gedrag. Het besluit wordt
vervolgens schriftelijk aan betrokkene bekendgemaakt.
- Als je in de ogen van je consulent of werkbegeleider (noot: van het
reïntegratiebedrijf) een fout maakt, is hij of zij dan verplicht om je te
waarschuwen dat je een strafkorting riskeert? Krijg je nog een kans om de fout
te herstellen?
Het maken van 'fouten' dient
juridisch gekwalificeerd te worden als het niet (volledig) nakomen van
verplichtingen. De consequenties hiervan zijn hierboven reeds beschreven. In
het algemeen is betrokkene op de hoogte van de geldende verplichtingen en wat
dit in concreto betekent; ondermeer door dat de casemanager betrokkene hierop
wijst. Op het moment dat in redelijkheid niet duidelijk is welke consequenties
aan heel specifiek gedrag verbonden zijn, zal er sprake moeten zijn van
verduidelijking of precisering van verplichtingen.
Reïntegratiebedrijven
wijzen hun cliënten er op dat dat zij als opdrachtnemer verplicht zijn de
gemeente te informeren over gedrag dat niet past in de afspraken over het
reïntegratietraject of waardoor de voortgang van dat traject in gevaar komt.
Zij zullen de cliënt ook informeren in geval er een melding wordt gedaan aan
de casemanager. Reïntegratiebedrijven kunnen cliënten er daarnaast op wijzen
dat hun gedrag mogelijk gevolgen kan hebben voor hun uitkering. Ze zijn daar
niet toe verplicht. Die taak behoort tot de verantwoordelijkheid van de
gemeente. Of (en welke) maatregelen worden toegepast is eveneens aan de
gemeente ter afweging.
- Kun je weigeren op een vacature te solliciteren?
- Hoe vaak kun je weigeren voor je een strafkorting riskeert?
Bovenstaande twee vragen worden tezamen beantwoord. Niet of
onvoldoende solliciteren en het niet aanvaarden van een baan zijn
maatregelwaardige gedragingen waarvoor een maatregel (respectievelijk 1 maand
20% (onbeperkte duur: zie antwoord hierboven) en 2 maanden 50%) kan worden
opgelegd. Hierbij is het begrip algemeen geaccepteerde arbeid van belang.
Feitelijk houdt dit in dat alle arbeid die maatschappelijk is aanvaard,
geaccepteerd moet worden en dat daarop moet worden gesolliciteerd. Bij de
maatregelweging zal aandacht zijn voor de persoonlijke omstandigheden, de
gezinssituatie, fysieke en geestelijke beperkingen van betrokkene.
Opleidingsniveau of beroepsverleden speelt geen rol.
- Hoe vaak kun je weigeren voor je een 'joboffer' krijgt?
Een 'joboffer' is een aanbod van algemeen geacccepteerde
arbeid.De term: algemeen geaccepteerde arbeid als uitgangspunt nemend, mag een
joboffer nooit geweigerd worden. De klant krijgt dan namelijk een aanbod dat
niet boven zijn of haar vermogens uitgaat. Met andere woorden: de klant kan de
baan zowel lichamelijk als geestelijk aan.
Vooraf zijn zaken goed
doorgesproken met de klant. In eerste instantie zal er door het RIB uiteraard
ook naar banen gezocht worden die dicht bij de wens van de klant liggen. Na
verloop van (korte) tijd gaat het RIB echter heel breed zoeken naar alle banen
die de klant naar vemogen aankan. De klant kan eigenlijk geen enkel aanbod van
algemeen geaccepteerde arbeid dat niet boven zijn of haar vermogen ligt,
weigeren.
Voorbeeld: als een klant graag in de administratie zou willen
werken, maar daar onvoldoende vaardigheden in heeft, óf er zijn op dat moment
onvoldoende banen in die richting beschikbaar, dan zal de klant niet bemiddeld
kunnen worden in de administratie. Er wordt dan naar alternatieven gezocht. De
klant zal aangeven in welke branchehij het liefst heeft dat er gezocht gaat
worden, maar zal zich zeer coöperatief moeten opstellen voor alle
alternatieven. Daaronder valt ook "minder leuk" werk, werk in een totaal
andere branche of functie, werk onder je niveau, parttime of tijdelijk werk.
En als dan eenmaal een baan is gevonden die de lichamelijke of geeestelijke
vemogens van de klant niet te boven gaat, kan deze niet geweigerd worden en
zal de klant in de sollicitatieprocedure zich coöperatief moeten opstellen. In
geval de klant zich niet coöperatief opstelt, kan een maatregeloverweging het
gevolg zijn. Voor dit aspect wordt verwezen naar de vragen en antwoorden onder
het kopje 'sancties'. Bovendien moet er nog eens op gewezen worden dat de
klant ook een heel grote eigen verantwoordelijkheid heeft om betaald werk te
zoeken. Ook een passieve houding bij het zoeken naar algemeen geaccepteerd
werk kan aanleiding zijn tot het opleggen van een maatregel.
- Zijn er ook andere redenen waardoor je een joboffer kunt krijgen?
Nee, een joboffer krijg je altijd, tenzij je zelf al bezig
bent met een sollicitatietraject. Het is immers de bedoeling dat een klant van
Inwonerszaken zo snel mogelijk aan het werk gaat. Het advies aan onze klanten
is dan ook: zorg dat je zelf zo snel mogelijk een baan vindt, dat is altijd
beter.
Vakantieregeling:
- Hoe zit het precies met vakanties? Er is veel onduidelijkheid over
vakanties. Stel je wilt twee maanden naar het buitenland maar er zijn maar zes
weken toegestaan. Kun je dan toch gaan en twee weken van je uitkering laten
inhouden, of loop je dan het risico helemaal uit de WWB gezet te
worden?
Bij de beantoording van deze vraag spelen
twee belangrijke beginselen van de WWB een rol. Dit is enerzijds het
territorialiteitsbeginsel, anderzijds het domiciliebeginsel.
Het
territorialiteitsbeginsel houdt in dat er alleen recht op bijstand bestaat op
het moment dat betrokkene in Nederland verblijft. Het is wel toegestaan om
gedurende 4 weken per jaar in het buitenland te verblijven, zonder dat het
recht op bijstand wordt aangetast. In opvolgende jaren mogen deze periodes van
4 niet op elkaar aansluiten. Bij overschrijding van deze periode, bestaat er
geen recht op bijstand ongeacht de oorzaak van de overschrijding. De termijn
die betrokkene te lang is weggebleven komt voor "eigen rekening". Een te late
terugkomst naar Nederland kan ook reden zijn een maatregel op te leggen, omdat
daarmee bijvoorbeeld de verdere arbeidstoeleiding (bijvoorbeeld voldoende
solliciteren, deelnemen aan trajecten) kan hebben belemmerd. Indien betrokkene
niet terugkeert, wordt de datum van beëindiging van de uitkering gesteld op de
datum van het vertrek naar het buitenland.
Wanneer betrokkene op vakantie
gaat in Nederland geldt in wezen het bovenstaande onverkort. Hierbij komt dan
wel het domiciliebeginsel om de hoek kijken. Dit beginsel houdt in dat er
recht op bijstand bestaat jegens het college van de gemeente waar betrokkene
zijn woonplaats heeft. Wanneer een persoon gedurende een langere periode of
regelmatig ergens anders in Nederland verblijft, komt eerder de vraag naar
voren of betrokkene nog wel zijn woonplaats in Arnhem heeft. Ook dient bezien
te worden of er sprake is van het volledig nakomen van de
arbeidsverplichtingen.
Ziekte en ongevallen:
- Er is veel onduidelijkheid over de arbo-arts. Moet je als je ziek bent
eerst naar je huisarts en kan hij dan contact opnemen met de arbo-arts? Dat
zal je je huisarts toch moeten kunnen vertellen wie de arbo-arts is en hoe je
die kunt bereiken. Wie is de arbo-arts?
Sagenn, noch
de gemeente Arnhem maakt gebruik van een arbo-arts. Wel heeft de gemeente
Arnhem een contract gesloten met een organisatie die in opdracht van de
casemanager of het reïntegratiebedrijf een verzuimcontrole bij de klant thuis
kan uitvoeren. Deze controle wordt uitgevoerd door een lekencontroleur die bij
de klant informeert naar de aard en duur van het verzuim en welke acties door
klant zijn ondernomen om het herstel te bespoedigen.
Met deze
verzuimcontrole willen de gemeente en de reïntegratiebedrijven oneigenlijk
verzuim tegengaan. De gemeente en Sagenn worden geïnformeerd over de
bevindingen van de verzuimcontroleur. Indien er sprake is van onrechtmatig
verzuim kan de casemanager een maatregel (sanctie) overwegen.
De klanten
zijn door IZ en Sagenn geïnformeerd over de spelregels die van toepassing zijn
bij verzuim (zie bijlage!). IZ heeft aan de klanten de "Spelregels verzuim"
uitgereikt. Ook Sagenn heeft de klanten schriftelijk geïnformeerd over de
verzuim- en verlofregels van hun organisatie. Indien er sprake is van
langdurige medische belemmeringen kan Sagenn of de casemanager een medisch -
en of belastbaarheidsonderzoek aanvragen bij 2 speciaal hiervoor
gecontracteerde bedrijven. Dit onderzoek moet vaststellen of en zo ja in welke
mate klant belast kan worden met arbeid.
- Stel je valt van de trap in het gebouw van SagEnn, wie is dan
verantwoordelijk? Wat moet je doen?
Sagenn is
verzekerd voor ongevallen van kandidaten in het gebouw. Sagenn en de deelnemer
aan het traject zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor een veilige werkplek en
veilig handelen.
- Als je naar je huisarts gaat en je krijgt op dat moment controle van
SagEnn, riskeer je dan een strafkorting?
Nee,
absoluut niet. Het is wel de bedoeling dat je kunt aantonen dat je bij de
huisarts was. Zie voor de regels en afspraken: het antwoord bij de eerste
vraag over ziekte en ongevallen.
- Mogen SagEnn-medewerkers zelf een controle uitvoeren?
Zeker, een medewerker van Sagenn mag op huisbezoek gaan.
- Als je een chronische aandoening hebt, kun je dan bijvoorbeeld een
aangepaste stoel krijgen? Hoe moet je dat aanpakken?
Via de wet REA. In dit geval zal SagEnn in de vorm van de
opdrachtgever het e.e.a. moeten regelen.
Einddatum traject
- Als je in een traject zit, heeft dat traject een einddatum. Op welke
termijn moet je te horen krijgen of het verlengd wordt of niet? Wie heeft de
taak om je daarover in te lichten en wat kun je doen als vragen daarover niet
beantwoord worden?
Als het goed is, wordt een
voorstel tot verlenging op de eerste plaats besproken tussen cliënt en
reïntegratiebedrijf (RIB). Het RIB verwerkt het advies in de laatste
rapportage en stuurt dat met handtekeningen van RIB en cliënt naar de
casemanager. Deze laatste beslist. De casemanager reageert binnen 10
werkdagen. Het RIB informeert vervolgens de cliënt. Als een beslissing in de
ogen van de cliënt verkeerd uitpakt, kan hij of zij contact opnemen met de
casemanager. Als de casemanager niet reageert op vragen, kan een klacht worden
ingediend. Ook Sagenn kent een klachtenprocedure. RIB's stellen alleen
verlenging voor als ze er van overtuigd zijn dat ze de kandidaat binnen die
periode aan een baan kunnen helpen.
- Stel je bent het niet eens met een verlenging, bijvoorbeeld omdat je
nauwelijks begeleid bent bij het zoeken naar werk, het maken van
sollicitatiebrieven, of omdat je een tijd geen consulent hebt gehad. Kun je
dan bezwaar maken tegen zo'n verlenging? Op welke termijn moet dat dan en bij
wie kun je dat indienen? Welke redenen zijn doorslaggevend?
In een dergelijk geval gaat de cliënt niet akkoord met het
voorstel van het RIB. De casemanager kan het traject met het RIB nog niet
afsluiten voordat de zaak tussen alle partijen uitgesproken is. Onderdeel van
de procedure is vanzelfsprekend een gesprek tussen cliënt en casemanager.
Uiteindelijk beslist de casemanager op inhoudelijke gronden. Als de cliënt het
oneens is met de beslissing, kan hij / zij bezwaar aantekenen volgens de
geldende procedures. De casemanager zal de cliënt daar altijd over informeren.
- Je tijd in de werkfabriek zou maximaal een half jaar zijn. Is dat echt zo
of bestaat er een kans dat je daar moet blijven zolang je geen regulier werk
hebt?
Werken met behoud van uitkering is terecht
door de overheid aan banden gelegd. De staatssecretaris adviseert een maximale
termijn van een half jaar. De gemeente Arnhem hanteert de regel dat werken met
behoud van uitkering altijd eerst voor een periode van maximaal 3 maanden
wordt toegestaan. Die periode kan ten hoogste éénmaal met maximaal 3 maanden
worden verlengd, op basis van goede argumentatie. Sagenn zal een voorstel tot
verlenging overigens alleen doen wanneer er een goede kans bestaat dat de
cliënt dan alsnog kan uitstromen naar regulier werk.
Waarom ik?
- Waarom ik? Van de zevenduizend bijstandsgerechtigden in Arnhem is er maar
een klein deel naar de werkfabriek van SagEnn gestuurd. De meesten vinden het
niet eerlijk dat zij naar de werkfabriek moeten terwijl de buurman of een
vriend de dans ontspringt. Hoe is de selectie gemaakt? En waarom zo?
Met kwalificaties als: "de dans ontspringen" wordt wel een
heel negatieve uitleg gegeven van de reïntegratie. Al jaren is er een groot
maatschappelijk draagvlak voor een actieve benadering van
uitkeringsgerechtigden. In plaats van hen met een uitkering "in de kou te
laten staan", moet er juist veel aandacht zijn voor een verbetering van het
uitzicht op een zelfstandig bestaan. De gemeente gaat daarom actief aan de
slag met haar uitkeringsgerechtigden met als doel zoveel mogelijk mensen te
helpen bij het verwerven van een eigen inkomen, waardoor ze niet langer meer
afhankelijk hoeven zijn van een uitkering.
Betaalde arbeid is de meest
aangewezen manier om zelfstandig in het levensonderhoud te voorzien. Daarom
hebben uitkeringsinstanties ook de wettelijke plicht om hun cliënten zoveel
mogelijk te helpen bij het vinden van betaald werk. Dat gebeurt onder meer
door het aanbieden van reïntegratietrajecten als "Werkwijzer" van Sagenn. Met
de komst van de nieuwe Wet Werk en Bijstand (WWB) is de gemeentelijke taak in
de reïntegratie van werkzoekenden nog eens extra door alle verantwoordelijken
benadrukt.
Helaas is geen enkele gemeente in staat om alle
bijstandsgerechtigden aan een zelfstandig inkomen (via werk) te helpen. Er
moeten dus keuzes worden gemaakt en prioriteiten worden gesteld. Daarbij staan
de geschatte kansen die iemand nog heeft op de arbeidsmarkt centraal. De
mensen die voor een reïntegratietraject in aanmerking komen, behoren in deze
visie dus eerder tot de bevoorrechten dan tot degenen die de pineut zijn.
- Waarom zijn er mensen in de werkfabriek die 32 uur per week moeten werken
terwijl de meesten 20 uur werken?
Omdat dat
onderdeel is van hun individuele reïntegratieplan. Dat zijn individuele
afspraken die de cliënt met Sagenn en de gemeente heeft gemaakt. In zulke
gevallen zal van een inzet van 32 uur meer worden verwacht dan van 20 uur.
Reglementen:
- Waarom worden de deelnemers verplicht om de reglementen te tekenen? Wat
betekent de handtekening? Dat je het boekje ontvangen hebt of dat je het eens
bent met inhoud?
Het reglement wordt getekend voor
ontvangst en begrepen. Zoals gebruikelijk in veel bedrijven zijn er regels
waar de kandidaat zich tijdens zijn of haar verblijf op de werklocatie aan
moet houden. Je hoeft het inhoudelijk met regels niet eens te zijn maar je
dient er wel naar te handelen zolang je in die omgeving bent.
- Als je het pand betreedt stem je automatisch in met het reglement. Dat
staat in het boekje. Waarom moet je dan nog tekenen?
Omdat dit nog niet betekent dat kandidaat op de hoogte is
gesteld van de inhoud van het reglement en wij te allen tijden willen borgen
dat kandidaten het reglement gekregen hebben en op de hoogte zijn van de
inhoud.
- De tussenrapportages moeten ook getekend worden. Hoeveel tijd heb je om
dat te doen en kun je vragen om de inhoud te veranderen als je het daar niet
mee eens bent?
In principe heb je als kandidaat 1
week de tijd om een tussentijdse rapportage te lezen en daar op te
reageren.
Je kunt vragen om de inhoud te wijzigen. Als de consulent hier
mee instemt, wordt de inhoud aangepast. Indien de consulent inhoudelijk bij
zijn of haar mening blijft, zal een aanpassing niet plaatsvinden. Wel kun je
dan als kandidaat vragen om je eigen visie in de rapportage op te laten nemen
zodat de casemanager hier kennis van kan nemen
Bemiddeling:
- Hoeveel bonus krijgt SagEnn als je een baan accepteert? Moet dat dan een
fulltime baan zijn voor vast, of zijn er ook bonussen voor een tijdelijke
bemiddeling?
Sagenn krijgt geen bonussen. De
gemeente heeft met alle RIB's een prestatiecontract waarin staat dat zij
alleen volledig uitbetaald worden als zij de door hen zelf opgegeven prestatie
realiseren. Als zij minder mensen bemiddelen, krijgen ze naar rato ook minder
betaald. Bij een plaatsing die meetelt voor het prestatiecontract dient het
tenminste te gaan om werk van 20 uur per week of meer, met een
arbeidsovereenkomst voor minimaal een half jaar en waarvan de proeftijd
succesvol is doorstaan.
Voor mensen met een beperkte belastbaarheid (in de
regel vastgesteld via een REA-toets) geldt het aantal uren dat ze nog in staat
zijn te werken, wat minder kan zijn dan 20 uur per week.
Zowel de gemeente
als Sagenn huldigen het standpunt dat tijdelijk of parttime werk altijd nog
beter is dan helemaal geen werk, ook al loopt het Sagenn in dat geval een deel
van de financiering mis. In die gevallen blijft het RIB overigens wel
doorbemiddelen.
- Hoe zit het met stageplaatsen en proefperiodes? Stel, je kunt ergens stage
lopen met het vooruitzicht op een dienstverband. Hoe lang mag je wettelijk
stage lopen en dus werken met behoud van uitkering en zonder salaris?
De gemeente Arnhem hanteert voor stages dezelfde limieten als
voor andere vormen van werken met behoud van uitkering, dus: in principe drie
maanden, met de mogelijkheid tot één verlenging van maximaal nog eens drie
maanden.
- Hoe voorkom je dat zo'n bedrijf je op straat zet en de volgende
'stagiaire' aanneemt, om goedkoop uit te zijn? Wat kun je daar tegen
doen?
De vinger aan de pols houden. Als blijkt dat
dergelijke praktijken door een bedrijf worden gebezigd, mogen er geen Arnhemse
bijstandscliënten meer stage lopen.
- Wat is precies het verschil tussen stage en proeftijd?
Het begrip 'proeftijd' hoort bij een reguliere
arbeidsovereenkomst. In Nederland is de wettelijke proeftijd voor contracten
van bepaalde tijd maximaal 1 maand. Voor contracten van onbepaalde tijd geldt
een proeftijd van maximaal 2 maanden. Binnen de proeftijd kunnen werkgever en
werknemer nog van elkaar af zonder formele ontslagprocedures.
Een stage is
een constructie waarbij iemand tijdelijk zonder loon bij een bedrijf mag
werken om het vak in de praktijk te leren. Stages horen als vast onderdeel bij
veel opleidingen, maar ook de gemeente wil mensen graag deze mogelijkheid
bieden. Een stage kan voor de werkgever eveneens heel nuttig zijn, omdat hij
dan meer dan één of twee maanden de tijd heeft om de (kandidaat) werknemer te
leren kennen. In dat kader passen ook de zogenoemde 'proefplaatsingen' waarbij
de gemeente aan de werkgever en de werkzoekende de mogelijkheid biedt om een
korte tijd via werken met behoud van uitkering met elkaar kennis te maken. De
intentie van de werkgever dient dan echter wel te zijn dat de werknemer daarna
een regulier dienstverband krijgt met loon in plaats van uitkering.
Bijstandscliënten van de gemeente Arnhem dienen bij een stage of
proefplaatsing een stageovereenkomst te krijgen. Arnhem heeft daar een
standaard contract voor gemaakt dat werkgevers verplicht zijn te hanteren. In
dat contract wordt geregeld dat het duidelijk moet gaan om het opdoen van
werkervaring en dat er dus voldoende ruimte dient te zijn voor
begeleiding.
In een stageovereenkomst is ook geregeld dat het bedrijf er
voor zorgt dat de stagiair(e) adequaat verzekerd is.
- Mag SagEnn deelnemers detacheren en zo ja onder welke
voorwaarden?
Ja, dat mag op voorwaarde dat de
detachering bedoeld is als bijdrage aan het behalen van de
reïntegratiedoelstelling van die specifieke cliënt / werknemer. Uiteraard
dient Sagenn de cliënt dan zelf in loondienst te nemen en vervolgens te
detacheren bij een andere werkgever. Sagenn, maar ook de andere RIB's,
uitzendorganisaties of individuele werkgevers, kunnen voor dat doel een beroep
doen op de Arnhemse 'Individuele Plaatsingsregeling' (IP); een
loonkostensubsidie waardoor de kosten van een werknemer gedurende een vooraf
overeengekomen periode aanzienlijk worden gereduceerd.
Daarnaast is het in
beginsel ook mogelijk dat een RIB (analoog aan de praktijk van de sociale
werkplaatsen) een vergoeding vraagt aan een werkgever in geval van een
proefplaatsing met behoud van uitkering. Daartoe wil de gemeente echter eerst
nog duidelijke kaders bepalen en transparante afspraken maken met de RIB's. Om
die reden is aan Sagenn gevraagd dergelijke constructies vooralsnog niet
(meer) toe te passen totdat de regels contractueel zijn vastgelegd.
- Sommige deelnemers worden vaak benaderd met parttime-vacatures en anderen
nooit. Waar ligt dat aan? Wat kun je eraan doen
Als
de arbeidsverplichting 100% is, is het ook de bedoeling dat er zoveel mogelijk
naar een full-time baan gezocht wordt. Echter, vanuit het principe dat de
klant zoveel mogelijk zelfstandig in het eigen levensonderhoud moet voorzien,
is ook parttime werk een optie. Je verdient dan al vast een deel van je
inkomen zelf en doet bovendien de nodige werkervaring op. Het is wel de
bedoeling dat alle partijen zich blijven inspannen om het aantal uren uit te
breiden, hetzij in dezelfde baan, hetzij door er nog ander werk naast te gaan
doen. Uitgangspunt is en blijft: zo min mogelijk afhankelijk zijn van een
uitkering.
Soms wordt er in overleg met de klant gekozen voor een
parttime-vacature als opstap naar meer. Dat kan onderdeel van het
reïntegratietraject zijn. Soms is de klant om persoonlijke redenen slechts
voor een bepaald percentage arbeidsplichtig.